dilluns, 9 de febrer del 2009

Volem comentar les notícies del Segre i La Mañana a Internet

Si analitzem les edicions on-line de dos diaris d'informació general de primera línea a l'Estat espanyol i al Món, com serien, respectivament, El País (més venut a l'Estat) i el New York Times (diari de referència als EE.UU.), observem que comparteixen dos elements importants:
  • Un sistema de comentaris, on els lectors comenten les notícies publicades.
  • Un sistema de subscripció via , per a què els lectors puguin rebre els continguts de les notícies a un lector d'RSS com Google Reader.
A Lleida tenim 4 diaris d'edició diària: "La Mañana" i el Segre , de pagament, i, el Bondia i l'ADN-Lleida que són gratuïts. Tots 4 compten amb una edició digital.

Es curiós observar com els dos diaris gratuïts disposen d'aquests dos elements citats, i d'altra banda, com els diaris "tradicionals", més consolidats i arrelats al territori, no opten per aquesta forma de participació i connexió amb els ciutadans i les ciutadanes.

Disposar d'un sistema de comentaris de notícies és una contribució que els mitjans de comunicació amb edició digital fan a la consolidació de la "ciutadania digital", a la participació, però, no és només això. És una eina empresarial molt útil per a conèixer els interessos i les inquietuds dels seus lectors. Adaptar la línea editorial i els continguts a aquestes exigències, significa augmentar les visites a la web, el prestigi, i, finalment, els beneficis de l'empresa.

En el que respecta a la subscripció RSS, molt probablement es tracta d'un dilema empresarial: "perdria la nostra empresa ingressos en la venta convencional de exemplars si optés per aquest sistema de distribució?". La resposta és no. Un sistema de sindicació RSS permet integrar fàcilment publicitat personalitzada (adaptada al contingut de la notícia), en cada una de les notícies, aportant una nova font d'ingressos a la empresa. És una qüestió d'innovar i arriscar.

La pàgina web del diari La Mañana, com indica al seu copyright és de l'any 2000-2005. No integra cap element de participació ni de comunitat 2.0. És una web de continguts estàtics que no disposa de sistema de comentaris ni sistema de sindicació RSS. La publicitat a la pàgina web és gairebé inintel·legible.

El diari Segre, que va estrenar la seva nova pàgina web a principis de l'any 2009 en col·laboració amb la UdL, ha fet una aposta seria per a modernitzar la seva edició digital. La novetat més notable és la creació de "Cercle" (finals del 2008), un espai de participació per als seus lectors. És una idea innovadora que integra força elements d'interacció i de comunitat 2.0.
Però, és una plataforma desvinculada de l'actualitat informativa, on no es poden comentar les notícies que publica el diari, només les que publiquen els altres lectors.
El gestor de continguts que utilitza el diari Segre per a administrar la seva edició digital admet, amb un cost molt baix, adaptar el seu nou portal a aquestes noves exigències dels lectors.

Com a lectors del Segre i "La Mañana" reivindiquem el nostre desig de comentar les notícies a les seves respectives pàgines web i animem als responsables de les edicions digitals d'aquests diaris de Lleida a que prenguin les mesures necessàries per a poder-ho fer.

"Volem comentar les notícies del Segre i "La Mañana" a Internet."

2 Comentaris:

Joaquim Cardús i Cardellach ha dit...

Comparteixo les idees que exposeu a aquest post. I també comprenc el dilema dels diaris en relació a la participació internàutica. És cert que poden generar-se ingressos per publicitat, però també ho és que el preu que s'havia pagat per aquesta mena de publicitat ha baixat força i, fins que no s'estableixin mecanismes més contundents i "segurs" aquests ingressos poden ser poc atractius.

D'altra banda, em sembla que el què justifica que hi hagi diaris que no hagin fet el pas és la situació econòmica atemorida del país. (Ja ho sabem, és l'excusa per a tot).

I, una darrera reflexió: la participació sempre és bona, sempre aporta informació d'interès. Però és cert que si ens fixem en els comentaris que hom sol escriure als diaris del país (a l'AVUI, per exemple), el 99% no només no aporten res, sinó que sols es dediquen a despotricar (i a vegades, a felicitar) de l'autor (o del polític de torn, etc.). I poques vegades signifiquen una aportació d'interès. També en aquest sentit, em sembla que els ciutadans hem d'aprendre a participar.


Web 2.0 i noves tecnologies són imprescindibles per a qualsevol empresa (especialment de serveis). Però em temo que encara haurem d'esperar un temps a "normalitzar" la situació.


Salut!
I, gràcies per aquest blog tan interessant!

Carles Diaz ha dit...

Segre.com és un mitjà de informació amb vocació de portal de Lleida i d'eina per a la interacció a la xarxa, però el que hem de tenir clar es l'espai i el temps de cada cosa. La web 2.0 busca la participació, però en un entorn informatiu, la veritat, l'objectivitat i l'actualitat han de prevaldre sobre tot (i més quan el mitja, en aquest cas SEGRE, plenament identificat) és el responsable últim de tot alló que publica, inclossos els comentaris. Per això, els comentaris necessiten d'un moderador que determini els que es poden publicar al seu mitjà i els que no, doncs els responsable últim es el mitjà... A més, actualitzam totes les informacions dos o tres cops al dia, el que faria molt efímers els comentaris. No obstant, a la secció d'opinió, amb articles que es mantenen de forma permanent a la web, està activat el formulari de comentaris pels usuaris registrats... No hi ha raons econòmiques ni d'altres d'amagades per no posar comentaris a les notícies, sino les que us he explicat. A l'espai d'informació, donem prioritat a la informació, i a l'espai d'opinió, obrim un espai la participació, però amb moderador...

Sobe l'RSS, aviat estarà actiu (volem crèixer, però de forma ordenada i sèria)

Gràcies per un comentari tan interessant com el teu..

Publica un comentari a l'entrada

Miscel·lània News

afegeix-nos a la teva xarxa de delicious.com...

seguidors del blog

Participa!

...si tens alguna iniciativa, idea, opinió o experiència 2.0 del tipus que sigui per compartir,
...si tens una pàgina o blog personal i vols que aparegui gratuïtament als nostres links,
...si vols col•laborar assíduament en el blog,
...si busques assessorament en qualsevol dels temes que aquí es tracten,
...o qualsevol altra consulta.

No dubtis en contactar-nos, connectar-nos o compartir-nos.

*aquest és un espai lliure i obert, e-transeúntes community no és fa responsable de les opinions dels seus lectors i col·laboradors.
**e-transeúntes és un blog multilingüe, poden aparèixer artícles en castellà o en qualsevol altra llengua.

agrega'ns a facebook...

agrega'ns a facebook...

Connecta'ns, segueix la nostra activitat d'aprop, participa en les nostres iniciatives, deixa'ns conèixer les teves!

subscriu-te al blog...

t'enviem el blog al teu email?

tecleja el teu email:

powered by FeedBurner

escoltem lastfm.com...

[2009] e-transeúntes:discípulos de la e-experiencia. Un blog de Miscel·lània Blog Division.

amunt!